Guatemala

Dagtour: De Pacaya vulkaan in Guatemala beklimmen

Hoewel we onze zinnen hadden gezet op een andere vulkaan, is het beklimmen van Pacaya een van onze mooiste herinneringen aan Guatemala. Een niet alledaagse tour waar wij per toeval bij zijn uitgekomen en waarvan we nu met recht kunnen zeggen dat het een absolute aanrader is! Daarom nemen we je in deze blog mee op onze dagtour naar Pacaya.

Pacaya is een actieve vulkaan die in 2010 voor het laatst is uitgebarsten. Hierdoor had je in de jaren hierna zelfs de mogelijkheid om stromend lava te zien op de vulkaan! Helaas is dat nu niet meer het geval, maar dat doet absoluut geen afbreuk aan de tour. We hebben een dagtour geregeld bij OX adventures waarin we, samen met nog twee andere toeristen, van 14:00u tot 20:00u Pacaya gaan beklimmen. Een mooie kleine groep die wordt geleid door onze gids Vick. Vanuit Antigua brengt een busje onze groep in ruim een uur aan de voet van de Pacaya vulkaan.

Op naar de top

Na de benodigde registratie om de vulkaan op te mogen zijn we er klaar voor, net zoals Carlos, een lokale gids die met ons mee gaat samen met onze eigen gids Vick. Er wordt altijd een lokale gids meegevraagd, niet alleen als blijk van respect aan de vulkaan en zijn bevolking vanuit ons als toeristen, maar ook omdat de lokale bevolking de omgeving als geen ander kent en ze zo financieel gesteund worden. Een prater is Carlos niet, laat staan in het Engels, dus daar hebben we Vick voor.

In een matig tempo beginnen we onze weg naar boven. Wij hebben het ondanks het prima tempo in het begin toch af en toe zwaar, waarschijnlijk door het hoogteverschil. Eenmaal gewend, is de wandeling goed te doen. Her en der maken we een stop om naar het uitzicht te kijken. Jammer genoeg is het voor de uitzichten te bewolkt. Een normaal prachtig uitzicht over Acatenango en Fuego is helaas niet te zien. Gelukkig hebben we even verder op wel geluk want aangekomen op de laatste steile heuvel zien we de top van Pacaya. Hij is volledig vrij van wolken en ook vulkaan Agua is in de verte zichtbaar. Top!

Aan de rand van de krater

Hoewel we geluk hebben met het zien van de toppen, blijkt de plek die we hierna zouden bezoeken volledig dichtgetrokken met wolken. Op deze plek was de oude lavastroom te zien en was het mogelijk geweest om marshmallows te bakken in de warmte van de lava (mij sowieso een tikkeltje te toeristisch) terwijl we naar de zonsondergang zouden kijken. In plaats daarvan neemt Vick ons mee de top van Pacaya op om dichter bij de krater te komen en lava te zien! Wat ons betreft een perfect alternatief, zelfs beter dan het originele plan!

Doordat er niet een heel duidelijk pad zichtbaar is naar de top en de ondergrond korrelige hopen gestolde lava is, is het extra stuk naar de top wat lastiger. We banen ons een weg naar boven tussen de grove lavabrokken waarbij we ondertussen af en toe de vulkaan horen rommelen!

Eenmaal bovenop de vulkaan is het uitzicht fantatisch. We staan slechts enkele tientallen meters van de krater vandaan waar continu rook uitkomt, geregeld vlammen te zien zijn en zelfs af en toe een kleine uitbarsting zichtbaar is waarbij rotsen en lava de lucht in worden gespoten. Wauw!! Op de achtergrond hebben we ook nog een prachtig uitzicht over Agua vulkaan.

De afdaling

Zodra de zon helemaal onder is, is het tijd om te gaan. We willen nog helemaal niet weg en zouden hier nog wel uren kunnen blijven want hoe donkerder het wordt, hoe beter je de lava kunt zien. Maar eerlijk is eerlijk, dan hadden we een overnight tour moeten boeken. Met onze jas aan, hoofdlamp op en stok in de hand beginnen we onze afdeling naar beneden. Deze is nog niet makkelijk, maar dankzij de tip van Vick om in de afdaling je stok achter je aan te slepen en hier op te hangen zodat je grip hebt bij het eventueel uitglijden, sliden we ons een weg naar beneden. Hier staat ons busje weer klaar om ons terug naar Antigua te brengen.

Tips voor een tour naar Pacaya

Om het maximale uit een tour naar Pacaya te halen, raden we je aan het volgende te doen:

• Neem een stok mee! Dit helpt je vooral in de afdaling.
  • Boek een tour aan het einde middag. Staat deze niet vermeld, informeer er dan naar want mogelijk kunnen ze hem wel aanbieden.
  • Vraag vooraf of het mogelijk is om verder de top op te gaan in plaats van marshmallows te bakken. Dit maakt de tour wat ons betreft nog completer.
  • Heb je tijd, boek dan een overnight tour. Zo kun je nog langer genieten van de prachtige beelden die de vulkaan je te bieden heeft.

Marianne

Sinds mijn eerste verre reis buiten Europa, ben ik besmet met het reisvirus. Het liefst pak ik mijn backpack om er met enkel een ticket en grove reisplanning op zak op uit te trekken. Elke reis en elke bestemming is bijzonder op z’n eigen manier, maar heeft voor mij een ding gemeen: het is altijd optimaal genieten!

Onlangs bekeken ...

6 tips voor een bezoek aan Tikal

Magische zonsopkomst in Tikal

Must do in Guatemala: vulkaan beklimmen