Zuid-Afrika

Roadtrip door Zuid-Afrika: van Kaapstad naar Johannesburg in 3 weken

Een autorondreis door Zuid-Afrika is geweldig in vele opzichten. Zuid-Afrika heeft heel erg veel te bieden. Prachtige dieren, imposante natuur, geweldige kustlijn, overheerlijke wijn en gezelligheid in Kaapstad. De vrijheid die je hebt door het reizen met een auto is fantastisch en bovendien in Zuid-Afrika heel goed mogelijk. De wildparken die je zelfstandig kunt bezoeken, zijn op zichzelf al een goede reden om een auto te huren. In deze blog vertellen we je daarom graag meer over de ideale route met de auto door Zuid-Afrika.

Starten in Kaapstad, eindigen in Johannesburg.

Een route hoeft niet altijd te starten en te eindigen op dezelfde plek, voor Zuid-Afrika is het het meest ideaal om te starten in Kaapstad en te eindigen in Johannesburg, of desgewenst andersom.

Wij volgende de route langs de kust, door Lesotho en Swaziland naar Johannesburg in het noorden van Zuid-Afrika.  Op onderstaand kaartje is de exacte route te vinden die wij hebben afgelegd:

Roadtrip in 20 dagen

Voor de hele reis naar Zuid-Afrika hadden we 25 dagen de tijd. Twee dagen waren we kwijt aan de heen- en terugreis en daarnaast hebben we nog drie dagen besteed aan een stopover in Dubai op de terugweg, een ideale combinatie wat ons betreft! Hierdoor hadden we in totaal 20 dagen om de reis van Kaapstad naar Johannesburg af te leggen. Deze dagen hebben we als volgt besteed:

Kaapstad: 3 dagen

Onze route startte in Kaapstad, een dynamische stad met een aantal leuke bezienswaardigheden zoals het V&A Waterfront, veel leuke restaurants, een aantal leuke musea en natuurlijk breng je een bezoek aan de Tafelberg. Maar ook Robbeneiland en Kaap de Goede Hoop mogen niet ontbreken. Wij verbleven de eerste drie dagen van onze reis daarom in Kaapstad om al deze hoogtepunten te bezoeken.

Stellenbosch: 2 dagen

Op nog geen 45 minuten rijden van Kaapstad liggen Stellenbosch, Franschhoek of Paarl. Drie plaatsen die gelegen zijn midden in het wijngebied van Zuid-Afrika. Vanuit hier breng je een bezoek aan de vele mooie wijnboerderijen waar je kunt genieten van heerlijke wijnen en verrukkelijk eten. Een bezoek aan een van deze gebieden mag wat ons betreft niet ontbreken op je roadtrip. Wij hebben in Stellenbosch heerlijke wijnen geproefd en daarnaast heerlijk gegeten tijdens een wijntour langs drie prachtige wijnhuizen

Oudtshoorn: 1 dag

Op dag zes van onze reis zijn we vanuit Stellenbosch langs de kust verder gereden naar het oosten. Het uitzicht op de zee, de prachtige bergen en soms ruige kale stukken zijn prachtig. Wij kozen er voor om onderweg een stop maken in Hermanus om vanaf de waterkant walvissen te stoppen. Vanuit hier zijn we doorgereden naar Oudtshoorn, een rit van in totaal ruim 400 kilometer. Hier zie je steeds meer struisvogels langs de kant van de weg en het is dan ook de moeite waard om bij een struisvogelboerderij te stoppen om daar meer te leren over deze bijzondere vogel.

Knysna: 1 dag

Vanuit Oudtshoorn reden we in 2 uur, een ritje van in totaal ongeveer 120 kilometer, naar Knysna. Dit is het eerste gedeelte van wat de Garden Route genoemd wordt. Een geweldige mooie route met heel veel mooie uitzichten over de zee. Onderweg is het dus heerlijk om even te stoppen en lekker te wandelen langs de diverse uitzichtpunten. Knysna zelf is een leuk dorp met een mooi uitzicht over een baai en diverse gezellige restaurantjes aan het “waterfront”.

Port Elizabeth: 1 dag

Het tweede gedeelte van de Garden Route loopt van Knysna naar Port Elizabeth. Onderweg stoppen we bij het Tsitsikamma National Park voor een aantal wandelingen. We lopen eerst een korte hike van 1 km om daarna aan een gedeelte van de Ottertrail te beginnen. We lopen het stuk tot aan de waterval, een tocht van ongeveer 3 uur waarbij het soms echt klimmen over de verschillende rotsen is, vlak langs de ruwe zee af. Na deze prachtige hike is het nog een 160 kilometer rijden tot aan Port Elizabeth.

East London: 1 dag

Vanuit East London bezochten we ons eerste nationale park voor het spotten van wildlife: het Addo Elephant Park. Zoals de naam al doet vermoeden een Nationaal Park waarin veel olifanten aanwezig zijn. Hierdoor is de kans dus groot dat je het grootste landdier ter wereld dus ook daadwerkelijk te zien krijgt, iets dat ons in ieder geval is gelukt. Wat een prachtige dieren zijn dat! Naast olifanten kun je hier neushoorns, zebra’s, leeuwen en diverse hertachtigen spotten.

Underberg (Drakensbergen): 2 dagen

De Drakensbergen, bij velen minder bekend, maar echt de moeite waard om te bezoeken! Het is wel een flinke rit om hier te komen (ruim 500km) waardoor we op onze tiende dag van de reis vooral onderweg zijn. De volgende dag bezoeken we de Drakensbergen daadwerkelijk. Vanuit Underberg boek je eenvoudig een prachtige 4×4 tour naar de top via de Sani pass. De Sani pass is een hobbelige rit van ongeveer 2 uur waarbij je geniet van geweldige uitzichten. Regelmatig stoppen we om foto’s te schieten. Bovenop de berg verlaten we kort Zuid-Afrika en rijden we Lesotho binnen. We wikkelen even alle formaliteiten af om vervolgens een bezoek te brengen aan een authentiek dorp. De mensen hier leven nog in hutjes gemaakt van takken, een soort cement gemaakt van uitwerpselen en een dak van riet. Een familie legt uit hoe ze hier leven en we mogen het brood en bier wat ze hier zelf maken proeven. De volgende stop is bij de hoogste gelegen kroeg van Afrika, hier hebben we een lunchbreak. Na een hapje te hebben gegeten dalen we de Drakensbergen weer af, Lesotho uit, terug naar Underberg.

Durban: 1 dag

Vanuit Drakensbergen is het een flinke rit naar Durban. Durban zelf heeft ons wat minder kunnen bekoren. Het is hier allemaal net iets te rumoerig en met te veel hoogbouw. Voor ons dus een korte stop om de volgende dag door te rijden naar St. Lucia.

St. Lucia: 2 dagen

De rit naar St. Lucia op dag 13 van onze reis is kort en wordt slechts onderbroken door wat koeien en geiten op de weg. Rond het middaguur zijn we in St. Lucia waar we na een korte stop bij ons guesthouse doorrijden naar de “boardwalk” van St. Lucia. Deze start achter de Ski Boat Club en is een mooie wandeling door de natuur naar de zee toe over houten knuppelbruggetjes. We zien niet lang nadat we aan het wandelen zijn geslagen al de eerste nijlpaarden en op de weg terug zien we uiteindelijk ook nog een krokodil.  Naast deze leuke boardwalk en het kleinschalige centrum is St. Lucia, ook de uitvalsbasis voor een bezoek aan Hluwhluwe National park. In Hluwhuluwe is de big five te vinden, wij spotten op deze middag onder andere giraffes, twee witte neushoorns, olifanten, buffels en talloze impala’s, wildebeesten en nyala’s. De volgende dag brengen we wederom een bezoek aan Hluwhluwe en kijken we onze ogen uit, de gehele big five spotten we niet, maar heel tevreden rijden we ‘s avonds terug om in een grillroom nog te genieten van een lekker diner.

Swaziland: 1 dag

Vandaag reizen we opnieuwe even Zuid-Afrika uit en maken we een korte stop in Swaziland. We verblijven in Ezulwini, ook wel “The Valley of Heaven” genoemd, maar de weg er naar toe is lang. We vertrekken in de ochtend om 08:30 uur, we rijden nog even door Hluwhluwe National park en verlaten dit park via de Cengeni gate. Na de lunch zetten we koers naar Swaziland. We kiezen uiteindelijk voor een kortere route volgens onze kaart, maar die weg blijkt niet geasfalteerd. Daardoor doen we er behoorlijk wat langer over dan gepland omdat we niet veel harder kunnen rijden dan 40 kilometer per uur. Pas rond 18:00 uur komen we aan bij de grens van Swaziland waar we in een klein half uurtje de papieren bij de grensposten regelen. De avond valt dan langzaam in waardoor we de rest van de route in het donker moeten rijden. Hierdoor moeten we onze snelheid opnieuw matigen, want de wegen zijn hier niet verlicht en er lopen veel mensen langs de weg die slecht zichtbaar zijn waardoor veel harder rijden echt onverantwoord zou zijn. Rond de klok van 20:30 uur zijn we uiteindelijk op onze bestemming. Genieten van het prachtige rode landschap van Swaziland is op deze vijftiende dag dus niet gelukt, maar gelukkig lukt dat wel de volgende dag wanneer we onze reis vervolgen naar het Kruger National Park.

Kruger National Park (Hazyview): 3 dagen

Een van de redenen om naar Zuid-Afrika te gaan is natuurlijk het spotten van de Big Five. De beste plek om deze te spotten is het Kruger National Park. In totaal is het park ongeveer net zo groot als de gehele provincie Utrecht, geduld is dus nodig wil je de big five spotten. De meest kans hiervoor heb je in de hele vroege ochtend, direct na zonsopkomst, of in de late middag. We raden je aan om voor zonsopkomst bij de ingang te staan zodat je direct naar binnen kan zodra het park opent, direct na zonsopkomst, en je je kansen vergroot om de Big Five te spotten. Wij bezochten het Kruger National Park vanuit Hazyview, maar het Krugerpark heeft meerdere ingangen waardoor het ook slim kan zijn juist bij een andere ingang een hotel te boeken zodat je wat minder vroeg je bed uit moet. Neem in ieder geval meerdere dagen de tijd bij dit prachtige park en geniet van al het moois wat moeder natuur te bieden heeft.

Johannesburg: 1 dag

Onze laatste dag van de reis besteedde we in Johannesburg, over beter gezegd het Apartheid Museum. Johannesburg is wat ons betreft naast dit museum niet heel erg de moeite waard en daarnaast is het ook de minst veilige stad van Zuid-Afrika. Reden genoeg voor ons om hier niet lang te blijven, maar het Apartheid Museum wilden we niet missen. Op een interactieve manier wordt je meegenomen in hartverscheurende verhalen die plaatsvonden in de tijd van de apartheid. Wat ons betreft is een bezoek aan dit indrukwekkende museum absoluut de moeite waard, een goede manier om nog meer te leren over de cultuur van Zuid-Afrika.

Grensovergang Swaziland en Lesotho, geen probleem!

Vraag je je af of je de grens van Swaziland en Lesotho eenvoudig kunt oversteken? Maak je geen zorgen! De grens hier oversteken is geen enkel probleem en eigenlijk altijd inbegrepen in de autohuur als je je auto bij een van de meer bekende verhuurbedrijven huurt. De grens oversteken gaat daarnaast over het algemeen snel en soepel. Reken op ongeveer een half uurtje om de grens over te komen om al het papierwerk af te ronden en de juiste stempels te ontvangen.

Afstand en duur

Voor deze route moet je ongeveer 20 dagen rekenen. In totaal leg je dan een afstand af van ongeveer 3.500 kilometer. Extra rust kun je creëren door nog wat extra dagen te verblijven op 1 plek.

Wij adviseren om zeker bij de wat langere stukken in de ochtend te vertrekken, zo heb je wat meer speling gedurende de dag mocht er wat gebeuren onderweg zoals bijvoorbeeld een lekke band. Lange stukken rijden in het donker is voor Zuid-Afrika niet aan te raden, de wegen zijn niet altijd even goed en straatverlichting is vaker niet dan wel aanwezig. Zeker op de meer afgelegen wegen is er geen verlichting en kunnen er ‘s nachts zowel mensen als dieren op de weg aanwezig zijn. Vroeg vertrekken is daarom de beste keuze.

Voor tips voor het huren van een auto kun je hier verder lezen.

Rijdt voorzichtig, maar vooral: geniet van je vrijheid en het uitzicht!

jeroen

Jeroen

Reizen is ontdekken, lekker uit je comfort zone en zien dat het ook anders kan. Mijn reizen kenmerken zich door een actieve invulling van de dag waarin dingen zien en beleven centraal staan. Ik vertrek altijd goed voorbereid maar zonder iets echt vast te leggen naar een nieuwe bestemming. Dat geeft iedere keer weer een heleboel energie!

Onlangs bekeken ...

Hluhluwe national park, een van de mooiste parken in Zuid-Afrika