China behoort met zijn bijna tien miljoen vierkante kilometer oppervlakte tot een van de grootste landen ter wereld. Het heeft dan ook enorm veel te bieden: van gebergten, woestijnen, regenwouden tot enorme steden. Wil je het land volledig ontdekken, dan heb je dus wel wat meer nodig dan een aantal weken. Het is echter prima mogelijk om in paar weken toch een prachtige rondreis te maken door een klein deel van dit immense land. Wij maakten in 19 dagen een onvergetelijke rondreis door het oosten van China. Welke route we hebben gevolgd, hoe onze planning eruit zag en welke vervoersmiddelen we hebben gebruikt, delen we graag met je in deze blog.
Backpackroute naar Hong Kong
In een kleine drie weken zijn we van Beijing, in het noordoosten van China, langzaam afgedaald naar het zuiden en onze eindbestemming Hong Kong. Onderweg hebben we enkele uitstapjes gemaakt richting het binnenland. Onze precieze route verliep van Beijing naar Pingyao, door naar Xi’an en Shanghai, gevolgd door Guilin en zo via Yangshuo eindigend in Hong Kong:
Reisplanning in 17 dagen
Op basis van de hoogtepunten die we graag wilde zien en op aanraden van anderen, hebben we onze route en planning bepaald. Naast de dag die we kwijt waren om naar Beijing te vliegen en de terugreis van Hong Kong naar Nederland, die ook weer een dag heeft gekost, hadden we nog 17 dagen over om echt in China zelf te besteden. Deze hadden we als volgt ingedeeld:
Beijing: 4 dagen
In de hoofdstad van China, Beijing ook wel Peking genoemd, kun je makkelijk vier dagen gevuld krijgen. Op onze eerste dag, waarop we in de ochtend in Beijing zijn aangekomen, hebben we de Verboden stad en de Dong Hua Men night market bezocht. Deze laatste blijkt inmiddels niet meer te bestaan, maar mogelijk is er een andere leuke markt waar je een bezoek aan kunt brengen zoals Wangfujing Snack street, die ook leuk schijnt te zijn.
Ondanks dat Beijing een prachtige stad is, is ons hoofddoel van deze bestemming de Chinese muur bewandelen. We besluiten daarom om twee delen hiervan te bezoeken. Op dag twee bezoeken we daarom, op eigen gelegenheid, het deel genaamd Bandaling gevolgd door een avondje in de Hutòngs. Dag drie staat echt volledig in het teken van de Chinese muur, ditmaal middels een tour naar Jinshaling, een deel van de Chinese muur dat op twee uur rijden van Beijing af ligt en daardoor heel wat rustiger is dan Badaling. Met een prachtige (matig zware) hike over de muur van ruim drie uur en een onvergetelijke ervaring rijker sluiten we de dag af met het eten van Pekingeend, want ook dat kan niet ontbreken als je in Beijing bent.
De laagste dag, dag 4, kruisen we Beijing in een aardig tempo door terwijl we Temple of Heaven park, het plein van de Hemelse vrede, Summer Palace en de Bell- en Drumtower bezichtigen.
Eind van de middag van dag 4, begeven we ons naar het station voor de nachttrein naar Pingyao.
Pingyao: 1 dag
De enige dag dat we in Pingyao zijn, besteden we aan het bezoek van het oude stadscentrum. Dit is volledig omringd door de oude stadsmuur en geeft daarom het gevoel van een klein dorp. De gebouwen in het oude stadscentrum zijn allen in authentieke Chinese stijl en dat draagt bij aan de heerlijke sfeer die hier hangt. We struinen door de straatjes, bezoeken een aantal tempels en lopen over de stadsmuur. Voor de volledige beleving van Pingyao, verblijven we in een traditioneel guesthouse, een absolute aanrader om je verblijf compleet te maken.
De volgende dag reizen we in de ochtend met de trein door naar Xi’an.
Xi’an: 2 dagen
Op dag zeven van onze reis ontdekken we Xi’an en zien we de Bell- en drumtower, Big Wild Goose Pagoda en fietsen we over de enorme stadsmuur. Vooral dit laatste is echt een aanrader! Het idee dat je in China op een stadsmuur fiets is al erg leuk, maar dan ook het beeld van de muur zelf er bij is top! We waren er tegen het einde van de middag waardoor we zowel in het daglicht als in het donker met erg mooie verlichting hebben gefietst. De volgende dag hebben we een tour naar het Terracotta leger op het programma staan, een bezienswaardigheid die je ook niet mag missen als je hier in de buurt bent.
Na de tour op dag 2 in Xi’an, nemen we de nachttrein naar onze volgende bestemming: Shanghai.
Shanghai: 3 dagen
De eerste dag in Shanghai is door de heenreis niet al te lang. Deze benutten we daarom door The Bund te bekijken (ook wanneer het donker wordt erg gaaf!) en wat rond te lopen in de French Concession, een prima besteding voor laat in de middag. Een dag later bezichtigen we de Yuyuan tuinen, de tempel van de stadsgod, Old street, Jade Buddha temple en de Shanghai toren. Wellicht niet de meest bekende bezienswaardigheden in China, maar toch mooi om te bezoeken wanneer je in Shanghai bent. Wat we deze reis nog niet hebben gedaan, is het bezoeken van een museum, tijd dus om dat ook te doen! Dit vindt plaats op de derde dag wanneer we het Shanghai museum bezoeken.
Met behulp van de Maglev, een extra snelle trein, reizen we in de middag van dag 3 in Shanghai naar de luchthaven om daar de vlucht naar Guilin te nemen.
Guilin: 1 dag
Op aanraden van een vriend hebben we een bezoek aan Guilin ingepast in ons reisschema op dag 12 van onze reis. Vanuit hier kun je namelijk de Longji rijst-terrassen bezoeken. Een tour brengt ons naar dit prachtige gebied waar we met een kabelbaan naar boven worden gebracht om vervolgens tussen de rijst-terrassen door weer af te dalen met een fantastische wandeling. Een erg goede tip dus om dit mee te pikken op onze rondreis.
Via een tour reizen we de volgende dag door. Deze tour is een boottocht over de Li rivier die ons naar Yangshuo brengt. De meeste aanwezigen gaan aan het einde van de dag met de bus weer terug naar Guilin, maar wij blijven in deze nieuwe bestemming.
Yangshuo: 2 dagen
De eerste dag Yangshuo wordt grotendeels ingevuld met de heenreis, de boottocht die je langs erg mooie heuvels voert. Eenmaal aangekomen, huren we aan het einde van de middag nog een scooter waarop we zelf de omgeving verkennen en een theeplantage bezoeken. De scooterrit is geweldig! Rondrijden door het onbekende en genieten van de omgeving: al het groen en de bergen met nu en dan ook authentieke dorpjes waar we door rijden, dit is echt genieten!
Dag 2 in Yangshuo vervoeren we onszelf de nodige kilometers op de fiets. Onze eerste bestemming is Moonhill, voor een ongelofelijk uitzicht over het gebied. Na de klim van 800 treden naar boven (en natuurlijk ook de afdaling) fietsen we in een goed uur door naar de ‘haven’ om een tochtje te maken op een bambooraft. Hoewel het enorm toeristisch is, is het toch erg leuk en vooral heel mooi om te doen. Vanaf hier zie je toch net weer wat anders van de omgeving. Zorg wel dat je op slippers gaat, je voeten kunnen namelijk nat worden.
Dag 15 van onze rondreis is een lange dag waarin we reizen met de bus, trein en het laatste stuk reizen we met de metro. Zo gaan we op 1 dag van Yangshuo naar Guilin en direct de grens over naar Hongkong.
Hongkong: 3 dagen
Hoewel echte bezienswaardigheden uit Hongkong lastig te benoemen zijn, is het toch prima mogelijk om je meerdere dagen in Hongkong te vermaken en je ogen uit te kijken. Op onze eerste volledige dag hebben we de straten van Hongkong ontdekt, de Man Mo Temple bezocht, de skyline van Hongkong bekeken en een bezoek gebracht aan de Temple Street Night Market.
Doordat het op dag 1 te bewolkt was, staat een bezoek aan Victoria peak opnieuw op onze planning voor de tweede dag. Dit keer met succes, maar niet voordat we een ritje hebben gemaakt in de enige dubbeldecktrams ter wereld. In de middag gaan we naar het Klooster van de 10.000 Boeddha’s. Alleen al het pad naar het klooster, aan weerszijde voorzien van allemaal verschillende Boeddha beelden, maakt het de moeite waard om hier een bezoek aan te brengen. De dag wordt afgesloten met een bezoek aan de Ladies Market (laat je niet voor de gek houden door de naam. Dit is een markt met vol met souvenirs, koopjes, elektronica en andere snuisterijen dus echt specifiek voor vrouwen is het zeker niet.).
Onze laatste dag in Hongkong en tevens van onze reis, breekt uiteindelijk toch aan. Op deze dag hebben we een heel ander deel van de stad bekeken, namelijk het strand. We genieten hier op Repulse Bay van het heerlijke weer en onze laatste dag van een onvergetelijke reis.
De ideale route
Of de route die je volgt de ideale route is, weet je natuurlijk pas als je hem gevolgd hebt en zelfs dan kan het zijn dat er geweldig mooie zaken zijn, die je zonder dat je het weet hebt gemist of dat er simpelweg te weinig tijd voor was. Of wij de ideale route hebben gevolgd? Ik denk dat het aardig in de buurt komt. Om er ook jouw ideale route van te maken, zou ik in ieder geval het volgende aanraden:
- Reserveer de treinkaartjes vooraf. Dit zal je een hoop tijd en stress besparen. Veel Chinezen spreken niet of slecht Engels waardoor het kopen van de juiste treinticket een hele uitdaging is. Wij hebben onze treinkaartjes geregeld via treinkaartjeschina.nl en kunnen dit van harte aanbevelen! Mark Batenburg kan je heel goed helpen bij de aanschaf van de treintickets en geeft ook goede tips.
- Bezoek in ieder geval (ook) een rustig deel van de Chinese muur zoals Jinshaling en ervaar de muur volledig door hier een aantal kilometers over te wandelen.
- Wil je ergens tijd winnen? Kies er dan eventueel voor om een dag minder in Shanghai door te brengen. Onze tweede dag daar is voorbij gevlogen en wij vonden het heerlijk om Shanghai verder te ontdekken, maar echte hoogtepunten van onze reis door China hebben we toen niet gezien.
- Ga fietsen in China of toeren op scooter en dan bedoel ik niet in de stad, maar in de binnenlanden. Zo ervaar je de prachtige natuur nog intenser.
Wat vind je van de route? Heb je nog aanvullingen of ben je al aan het plannen?
Beste
ik lees hier een interessant verslag over je reis .. ik ga iets soortgelijks doen binnen paar weken, maar ik vroeg me af of u meer info had over die treintickets via mark batenburg … ben benieuwd naar de werking hiervan, alvast bedankt voor de informatie
15 maart 2018Beste Davy,
Bedankt voor je reactie! Je hebt een heerlijk vooruitzicht met een reis door China in het verschiet. Als je met de trein wilt reizen en niet al te veel tijd hebt, raden wij aan om de treinkaartjes vooraf te regelen. Wij hebben hierin goede ervaringen gehad met treinkaartjeschina.nl.
Het werkt heel eenvoudig. Via de website download je een bestelformulier dat je ingevuld per mail aan Mark Batenburg toestuurt. Je kan ook, net al wij hebben gedaan, eerst per mail contact met hem opnemen als je vooraf nog vragen hebt of tips wilt over de route die je in gedachte hebt. Na het invullen van het bestelformulier ontvang je een kostenindicatie en zodra akkoord kunnen de kaartjes besteld worden. Je dient dan wel vooraf een deel van het bedrag als borg te betalen om te voorkomen dat de kaartjes gekocht worden, maar uiteindelijk toch niet worden afgenomen. Na de aankoop krijg je een mail met daarin de totaalprijs en zodra je deze hebt voldaan ontvang je de E-codes oftewel je tickets. Het enige dat je nu nog moet doen is met deze codes de daadwerkelijke kaartjes ophalen op een treinstation in China.
Onze ervaring met treinkaartjeschina.nl en Mark Batenburg is goed met snelle uitvoerige reacties en vriendelijke service. Dit is ook de reden dat we hem benoemen in onze blog. Mocht je besluiten om de kaartjes ook via hem te bestellen, neem dan vooral contact met hem op en bekijk of je zelf ook een goed gevoel hebt bij de onderlinge communicatie.
In ieder geval heel veel succes bij het verder plannen van je reis! En voor de reis zelf: veel plezier. Geniet, beleef en ervaar!
Groetjes,
Marianne
15 maart 2018