Duitsland Oostenrijk Polen Tsjechië

Roadtrip door Europa: Een auto rondreis langs de steden Dresden, Praag, Krakau en de Oostenrijkse bergen

We zijn groot fan van het maken van verre reizen, maar eerlijk is eerlijk, om van prachtige natuur te genieten en verschillende culturen te ervaren hoef je Europa niet te verlaten. We hebben het geluk om te wonen in een van de meest diverse continenten waar je met de auto in een dag van de drukke stad naar de meest uitgestrekte natuur kunt rijden. Zee, strand, bergen, blauwe meren en historische centra, Europa heeft het allemaal. Je hoeft de grens maar over te gaan of je bevindt je al in een heel andere wereld, zowel qua natuur als cultuur en dat is wat reizen voor ons zo mooi maakt. Wij zijn in de auto gestapt en hebben een roadtrip gemaakt van anderhalve week waarbij we van zowel natuur als cultuur hebben genoten. In deze blog nemen we je graag mee op deze bijzonder mooie reis die toch zo dichtbij huis te vinden is.

Rondreis via Duitsland en Tsjechië naar Polen en weer terug via Oostenrijk

In 11 dagen hebben we vier prachtige landen bezocht waarbij we in elk land een stad hebben ontdekt en de roadtrip hebben afgesloten in de Oostenrijkse natuur. We zijn onze trip begonnen in het westen van Duitsland, in Dresden, om vanuit daar via Praag in Tsjechië naar Krakau, Polen te reizen en via Wenen en Ramsau am Dachstein in Oostenrijk de weg terug te nemen naar Nederland.

Roadtrip in 11 dagen

Het voordeel van een roadtrip vanuit huis is dat de vakantie al meteen begint zodat je in de auto stapt. Geen wachtrijen bij een incheckbalie of ruim voor vertrek al op de luchthaven of het station moeten wachten. Nee, de vakantie start wat ons betreft bij het starten van de auto. Bovendien kan je binnen enkele uren rijden je al in een heel andere wereld bevinden waardoor je geen hele dagen kwijt bent aan reizen. In 11 dagen hebben we heel erg veel nieuwe plekken kunnen ontdekken waarbij we veel historie en cultuur ervaren, maar ook lekker tot rust komen in prachtige natuur.

Dresden, Duitsland: 1 dag

Na ongeveer 6,5 uur rijden, komen we na een rit van bijna 650 km, aan het begin van de middag aan in Dresden. We hebben een hotel geboekt aan de rand van de stad met een tramhalte voor de deur. Nadat we onze spullen uit de auto hebben geladen, stappen we direct op de tram richting het centrum. We stappen uit in het oude deel van de stad, de Altstadt, vanuit waar je langs het water naar de Altmarkt kunt lopen met een mooi uitzicht over twee enorme gebouwen. Dit zijn het Ministerie van Financiën en het Japanse paleis. Vanaf de Altmarkt vertrekt er een gratis stadswandeling waarvoor we ons hebben aangemeld. In 2 uur tijd leidt de gids ons door nagenoeg het hele oude centrum en hebben we meer geleerd over de geschiedenis van Dresden. Dresden is relatief compact wat het heel eenvoudig maakt het centrum van de stad te voet te ontdekken. Vergeet niet om tijdens je wandeling zeker even te genieten op een van de vele terrasjes of extra tijd te besteden in een van de bezienswaardigheden zoals het prachtige Zwinger.

Voordat we  de volgende dag in 1,5 uur doorrijden naar nabijgelegen Praag, bezoeken we eerst nog het nieuwe deel van Dresden. Vooral het mooie zicht op de Altstadt vanaf de overkant van de rivier maakt een bezoekje aan dit nieuwe gedeelte meer dan de moeite waard.

Praag, Tsjechië:  3 dagen

Praag heeft veel bezienswaardigheden die de moeite waard zijn om te bezoeken. Onze drie dagen in Praag beginnen we daarom net als in Dresden met een gratis stadswandeling. Zo krijgen we een eerste kijk in wat Praag allemaal te bieden heeft. Een enthousiaste gids leidt ons langs het welbekende astronomische uurwerk, het Rudolfinum en de Joodse wijk en vertelt ze ons over de geschiedenis van Praag, maar ook over het moderne Tsjechië. Voor ons was de stadswandeling een erg leuke en leerzame wandeling waarin we ook praktische tips hebben gekregen over Praag zoals hoe je voorkomt dat je wordt opgelicht.

De andere dagen brengen we door met een bezoek aan de John Lennon Wall, de Karelsbrug natuurlijk, een uitgebreider bezoek aan de diverse bezienswaardigheden in de Joodse wijk en ook de Burcht van Praag doen we aan. Met een gids brengen we een bezoek aan deze mooie burcht vanaf waar je op je weg er naar toe een prachtig uitzicht hebt over de stad.

Voordat we Tsjechië op de vijfde dag van onze roadtrip gaan verlaten, bezoeken we eerst nog Kutná Hora. Een stad op ongeveer een uur rijden vanaf Praag waar zich onder de Allerheiligenkerk, het Ossuarium van Sedlec bevindt. Een ossuarium is een deel van een kerk waar de beenderen van duizenden overledenen bewaard worden. In Kutná Hora hebben ze er echter iets bijzonders van gemaakt door de beenderen onderdeel te laten worden van de inrichting van de ruimte. Een beetje creepy is het wel, maar ondanks dat raden we je een bezoek zeker aan.

Krakau, Polen: 3 dagen

Wanneer we na een kleine 5 uur rijden aan het einde van de middag aankomen in Krakau, besluiten we het park dat om het centrum van Krakau heen ligt te bezoeken en een eerste kijkje te nemen op Rynek Głowny, de grote markt. Wat je direct merkt is dat er in Krakau toch een stuk minder toeristen zijn dan in Praag. Niet dat er geen toeristen zijn hoor, die zijn er zeker meer dan genoeg, maar Praag is erg druk en in Krakau heb je net wat meer de ruimte. Dat Praag zo populair is snappen we zeker, maar Krakau doet er qua bezienswaardigheden eigenlijk niet voor onder. Als er 1 stad is die ons heeft verbaasd in zijn schoonheid dan is het Krakau wel.

Hoewel Krakau dus heel mooi is brengen we onze tweede dag in Polen niet door in de stad. We brengen deze dag een bezoek aan Auschwitz en Birkenau. Dit voormalige concentratiekamp bezoeken we met een touroperator die je bij je bezoek direct ook een rondleiding geeft. Het was een indrukwekkende dag waar we meermaals echt even moet slikken als we worden geconfronteerd met de heftige gebeurtenissen die hier hebben plaatsgevonden. Eenmaal terug in Krakau pikken we nog een gratis wandeling mee door het centrum van de stad waarin we onder andere een kijkje nemen bij het Wawel kasteel. De volgende dag bezoeken we nog twee wijken van Krakua: het diverse Kazimier en bijzondere Podgórze.

De achtste dag van onze reis staat in het teken van onze bijna vijf uur durende rit naar Wenen, maar we beginnen de dag met een bezoek aan Schindler’s Factory. Een erg mooi en interessant museum dat je gezien moet hebben als je in Krakau bent geweest.

Wenen, Oostenrijk: 2 dagen

Wie aan Wenen denkt, denkt al snel aan schnitzel en Schloss Schönbrunn. Beiden mochten dan ook niet ontbreken op onze eerste dag in de hoofdstad van Oostenrijk. Na onze rit vanuit Krakau konden we nog een laatste uur ronddwalen in de tuinen van Schloss Schönbrunn en konden we daarna genieten van een heerlijke Wiener schnitzel die ze hier in nagenoeg elke restaurant serveren. De volgende dag, helaas ook al meteen onze laatste dag in Wenen, hebben we een fietstour gedaan door de stad. Deze bracht ons onder andere langs de Staatsopera, Michaelerplatz, de Volkstuinen, het Burgtheater, Stephansdom, Hundertwasserhaus en het Stadspark. Onderweg stoppen we op alle belangrijke plekken zodat de gids ons meer kan vertellen over de geschiedenis en ook het huidige Wenen. Na de tour hebben we op ons gemak de Volkstuinen nog eens goed bekeken en genoten in de zon op een terras.

Een snel bezoek aan de Naschmarkt blijkt eigenlijk te kort want het is een super leuke plek om in het weekend een hapje te eten, maar wij moeten opnieuw de auto in voor een rit van ruim drie uur naar Ramsau am Dachstein.

Ramsau am Dachstein, Oostenrijk: 2 dag

De laatste twee dagen van onze rondreis brengen we door in Ramsau am Dachstein. Een prachtige plek om te wandelen en optimaal te genieten van de natuur. Onze eerste dag hebben we boven op de Dachstein Gletsjer doorgebracht. Hier vind je een van de mooiste uitzichten van Oostenrijk, te zien vanaf de glazen Sky Walk. Ook kan je hier midden in de zomer nog wandelen in de sneeuw. De omgeving van Ramsau am Dachstein is erg de moeite waard. Op dag 11, onze laatste dag, maken we dan ook nog een heerlijke wandeling in de ochtend door de prachtige Oostenrijkse natuur.

Rond het middaguur rijden we vanuit Ramsau terug naar huis. Na een tussenstop in Frankfurt om een hapje te eten op het terras, zijn we laat in de avond weer thuis, terug van een prachtige rondreis met ontzettend veel bijzondere indrukken!

De ideale route

Wij waren erg blij met de route die we hadden uitgestippeld. Wij hebben deze route van ruim 3000 km afgelegd in 11 volle dagen. Alle dagen hebben we iets nieuws kunnen ontdekken of doen door vroeg in de morgen of juist laat in de middag te vertrekken naar de volgende bestemming.

De route die we hebben gereden kunnen we je zeer aanbevelen, Afsluitend hebben we nog enkele tips voor je om van deze route ook jouw ideale reisroute te maken:

• Zorg voor verblijfplaatsen met gratis parkeren, wel zo handig en voordelig tijdens een roadtrip
  • Hoewel het één Europa is, hebben ze nog niet in alle landen de Euro. Uiteraard kan je overal eenvoudig het lokale geld pinnen, maar let daarbij dus op voor slechte wisselkoersen.
  • Zoek van tevoren op welke regels er gelden voor het rijden in de landen die je gaat bezoeken. Zo verschilt het per land welke artikelen je verplicht in je auto moet hebben en heb je voor sommige landen een autovignet nodig. Op de site van ANWB vindt je hier duidelijke informatie over per land.
  • Mocht je meer tijd hebben dan 11 dagen en wil je nog meer zien van de mooie plekken die Europa te bieden heeft, dan is deze route eenvoudig uit te breiden. Denk bijvoorbeeld aan:
    • Berlijn als eerste stop, een prachtige stad met erg fijne sfeer en mooie bezienswaardigheden zoals de diverse interessante musea
    • Een kleine omweg via Budapest op de weg van Krakau naar Wenen en verblijf daar enkele dagen om de stad te bezoeken
    • Terugrijden vanuit Oostenrijk via het Zwarte Woud of de wijngebieden bij Koblenz in Duitsland om zo nog wat extra natuur aan je rondreis toe te voegen.

Dus inpakken die tassen en hup de auto in. Op pad om Europa te ontdekken!

Marianne

Sinds mijn eerste verre reis buiten Europa, ben ik besmet met het reisvirus. Het liefst pak ik mijn backpack om er met enkel een ticket en grove reisplanning op zak op uit te trekken. Elke reis en elke bestemming is bijzonder op z’n eigen manier, maar heeft voor mij een ding gemeen: het is altijd optimaal genieten!

Onlangs bekeken ...

Dik aangekleed wandelt Marianne vrolijk met wandelstokken door de sneeuw in een dal in Oostenrijk

Sneeuwwandelen, de nieuwe wintersport

4 redenen waarom ook jij wilt sneeuwwandelen

Mayrhofen, Tirol: Oostenrijk in de zomer

5 steden in het buitenland op minder dan 500 kilometer afstand

De 8 bezienswaardigheden die je gezien moet hebben op je stedentrip naar Praag

02Reacties

1. Ellen Lonneu

Beste ,

Kunnen jullie ons een suggestie doen voor verblijfplaats met parkeerplaats voor Dresden , Krakau en Praag . Dank

31 januari 2023 Beantwoorden
    • Jeroen

Beste Ellen,

Dank voor je reactie en leuk dat je ook van plan bent Dresden, Krakau en Praag te gaan bezoeken. Specifieke hotelsuggesties doen is wat lastig want een en ander is ook sterk afhankelijk van je budget maar als we je mogen adviseren over waar een hotel te kiezen:

Dresden: Het leukste is hier om wat in de buurt van de Neumarkt te zitten.

Krakau: Kazimierz (de Joodse wijk), Podgórze en Gregorski zijn alle drie leuke wijken om te verblijven. Podgórze ligt het verste weg en is daarmee vaak het voordeligste.

Praag: Naast het oude centrum kun je kiezen voor Nové Město (het nieuwe centrum) of Malá Strana (als je het wat rustiger wil en iets voordeliger).