Italië

Route naar en door de Dolomieten: een roadtrip van 12 dagen

De Dolomieten zijn misschien wel de mooiste bergketen van Europa. Ze zijn gelegen in het noorden van Italië, maar soms voelt het als Oostenrijk. Niet zo vreemd, want je bent dan ook in Tirol, Zuid-Tirol wel te verstaan of zoals het in het Italiaans heet Alto Adige. Hier wordt zowel Italiaans als Duits gesproken en staat naast pizza en pasta ook veelvuldig Wienerschnitzel en apfelstrudel op het menu. Wat ons betreft het beste van twee werelden. De Dolomieten zijn dé plek voor een sportieve vakantie, het hele jaar door. Wij gaan hier dan ook hoofdzakelijk naar toe om te hiken en te genieten van de prachtige steile rotswanden waar het gebied bekend om staat, maar we genieten ook van de heerlijke keuken en vooral wijnen. We doen dit tijdens een 12-daagse roadtrip naar en door de prachtige omgeving van de Dolomieten. In deze blog delen we onze route inclusief tussenstops, gemaakte hikes en bezoekjes aan de wijnboeren met je.

Rondreis via Duitsland naar Italië

In een kleine twee weken reizen we via Duitsland naar het noorden van het prachtige Italië. We maken een tussenstop in het gezellige München voordat we aankomen op onze eerste bestemming in de Dolomieten: Cortina d’Ampezzo. Na vanuit hier enkele hikes te hebben gemaakt, reizen we westwaarts naar Wolkenstein dat ook tot de Dolomieten behoort. Onze laatste stop in Italië ligt daar net wat buiten in het wijngebied Tramin an der Weinstraße. Vanuit hier rijden we weer naar het noorden om via Ulm in Duitsland terug naar Nederland te reizen:

Roadtrip in 12 dagen

Noord Italië is goed te bereiken per auto. Natuurlijk kan je er in een ruk naar toe rijden, maar dat voelt voor ons niet als vakantie. Onderweg is er ook genoeg moois te zien en dat doen we dan ook graag. Daarom besloten wij op zowel op de heen als de terugweg een tussenstop te maken. Natuurlijk kost het reizen nog steeds wel tijd dus in totaal hebben we daar een dag aan verloren. Dat gaf ons nog steeds de mogelijkheid om 11 dagen volop te genieten van onze roadtrip. Deze zag er als volgt uit:

Müchen, Duitsland: 1 dag

Op weg naar het noorden van Italië is München een ideale tussenstop. Wij vertrokken na een dag werken richting het zuiden zodat we laat in de avond aankwamen in München. Na een heerlijke nachtrust en goed ontbijt zijn we de stad in getrokken voor een stadswandeling. Dit keer niet met gids om tijd te besparen, maar op eigen houtje zodat we toch alle hoogtepunten van de stad zien. We struinen wat door de stad, bezoeken aantal kerken (veruit de mooiste is de Adam kerk) en genieten op een terrasje van een heerlijke lunch.

Rond 14:00u is het tijd om door te rijden naar onze volgende bestemming: Cortina d’Ampezzo in Italië waar we in ongeveer 4 uur naar toe rijden.

Cortina d’Ampezzo, Italië: 3 dagen

De reden voor ons om naar de Dolomieten te gaan is vooral de ontelbare mogelijkheden om hier te hiken. Cortina d’Ampezzo is hiervoor een ideale uitvalsbasis omdat er diverse mooie wandelgebieden in de buurt liggen. Zo maken wij vanuit Cortina d’Ampezzo drie verschillende hikes verdeeld over drie dagen. al deze hikes zijn prachtig en uniek op hun eigen manier.

We maken een hike van ruim 18 kilometer over bergen, door velden en langs rivieren bij het mooie Alpe di Fanes. Hiervoor parkeren we onze auto bij rifugio Capanna Alpina en lunchen we halverwege de hike bij Rifugio Fanes. Dag twee staat een hike naar Lago di Sorapis op het programma van in totaal 10 kilometer. We rijden hiervoor naar Passo Tre Croci waar we route 215 starten. Als klap op de vuurpijl gaan we op dag 3 naar de Tre Cime. De hike die je daar omheen kan maken hebben we niet gedaan vanwege een wegafsluiting naar het startpunt Rifugio Auronzo, maar we maakten hier wel een hike naar het mooiste uitzicht van onze Dolomietenreis: Cadini de Misurina. Ons advies voor alle wandelingen is, vertrek vroeg zodat het nog rustig is en je ook lekker rustig aan kan doen zodat je alle natuur en uitzichten op je gemakje kan bewonderen.

Wolkenstein, Italië: 4 dagen

Omdat de Dolomieten zo veel mooie plekken te bieden hebben, vertrekken we op dag 6 van onze reis naar het volgende hotel in Wolkenstein. We maken hiervoor een kleine omweg via de Pragser Wildsee of in het Italiaans Lago di Braies genoemd. Na en hike om het meer en een extra verlenging halverwege de route naar Rifugio Malga Foreste, rijden we in ongeveer 1,5 uur naar Wolkenstein.

Onze eerste volle dag in Wolkenstein rijden we naar de kabelbaan Col Raiser die ons naar grotere hoogte brengt. Op deze dag staat een niet al te lange hike van ongeveer 8 kilometer op het programma, een bewuste keuze zodat we lekker ruimte en tijd over hebben om bij wat refugio’s te genieten van een hapje en een drankje en natuurlijk het uitzicht. Dit was precies wat we nodig hadden ter voorbereiding op de flinke hike de dag erna. Dat is namelijk een rondwandeling van in totaal 16 kilometer bij de Sassolungo, oftewel de Langkofel in het Duits.

Onze laatste dag vanuit Wolkenstein en ook meteen van het hike onderdeel van onze reis, brengen we door op Seiser Alm. Seiser Alm is de grootste bergweide van Europa en eigenlijk een must visit in de Dolomieten. De uitgestrekte groene vlaktes zijn adembenemend en ook voor de minder geoefende wandelaar een aanrader. Wij nemen de kabelbaan naar boven, naar het plaatsje Compatsch (in de lente en zomer is dit dorpje na 9 uur niet meer met de auto te bereiken) en lopen vanuit daar een stukje via de Hans and Paula Steigerweg die ons dwars over een van de weides brengt. Hierna lopen we verder via onder andere route 30 en 6.

Rond 16:00 nemen we weer de lift naar beneden waarna we om half 5 in de auto zitten op weg naar onze volgende bestemming: Tramin an der Weinstrasse.

Tramin an der Weinstraße, Italië: 2 dagen

Omdat we niet alleen maar actief willen zijn deze reis, maar ook wat ontspanning kunnen gebruiken, hebben we besloten om ook te genieten van het andere moois dat Italië te bieden heeft: goede wijn. Deze hebben ze namelijk ook in het noorden en dat wilden wij niet missen.

We bezoeken tijdens ons twee daagse verblijf in Tramin an der Weinstraße diverse wijnhuizen en proeven daar de lekkerste wijnen. Wij bezochten Franz Haas, een klein wijnhuis iets ten westen van Tramin; Castle Ringberg, een mooi oud gebouw te midden van de wijngaarden met een heerlijk terras met uitzicht over de wijnranken en in de verte het meer; Cantina Tramin, een modern wijnhuis waar je tijdens het proeven kunt uitkijken over de wijnranken; en last but not least Manincor, een prachtig gelegen biologische wijnmaker. Bij allen kun je binnenlopen zonder afspraak en laten ze je graag en kosteloos hun lekker wijnen proeven.

In het begin van de middag van onze tweede dag in Tramin komt onze tijd in Italië ten einde en gaan we langzaamaan het wijngebied verlaten en rijden we richting Duitsland. Net over de grens maken we nog een tussenstop bij kasteel Neuschwanstein. Tijdens een wandelroute van 5 km lopen we om het kasteel heen om zo het kasteel op afstaand en van dichtbij te kunnen bekijken. We eten nog een hapje in Hopfen am See waarna we doorrijden naar ons laatste hotel in Ulm.

Ulm, Duitsland: 1 dag

Onze laatste dag staat in het teken van de terugweg naar huis, maar niet voordat we nog een kasteel bezoeken. Ditmaal is het Schloss Lichtenstein, dat niet gelegen is of te verwarren is met het land Liechtenstein, maar in het Duitse plaatsje Lichtenstein dat op een klein uurtje rijden van Ulm ligt. Het kasteel is gebouwd op een kleine rots en via een ophaalbrug verbonden met de ernaast gelegen berg. In tegenstelling tot Kasteel Neuschwanstein is dit kasteel totaal niet druk bezocht en dus kunnen we met de eerstvolgende rondleiding mee om het kasteel ook van binnen te bekijken.

Hierna rijden we in vijf uur naar Nederland en komt er een einde aan een heerlijke roadtrip naar en door de Dolomieten en een kleinstukje Duitsland.

De ideale route

Onze reis stond in het teken van hiken, wijn proeven en kastelen bezoeken. Precies datgene wat we ook volop hebben gedaan in onze 12 dagen vakantie. Voor ons waren deze dagen optimaal ingedeeld en zo hebben we in onze ogen een ideale route gevolgd. Om er voor te zorgen dat ook jij dat kan doen, hebben we nog enkele tips en overwegingen voor je op een rij gezet voor wanneer ook jij je reis gaat plannen:

• Maak een tussenstop op weg naar je bestemming in Italië. Ons gaf het direct een gevoel van vakantie en het geeft je de kans om nog meer te zien van Europa.
  • Informeer vooraf of de hikes die je wilt gaan lopen vrij zijn van sneeuw. Tijdens een van onze hikes liepen we ondanks dat het al juni was, door de sneeuw terwijl we daar niet helemaal op voorbereid waren.
  • Neem wandelstokken mee of huur deze. Er zijn hikes waarvoor dit is aan te raden, zoals bijvoorbeeld degene waar nog sneeuw ligt. In de hotels kunnen ze je hier goed over informeren.
  • Zorg dat je op tijd bent als je naar Lago di Braies gaat. Het is een erg populaire plek voor toeristen dus het kan er al snel druk zijn.
  • Plan je bezoek aan Tramin an der Weinstraße bij voorkeur niet op zondag. Veel wijnhuizen zijn dan gesloten.
  • De wijnhuizen zijn niet allemaal op loopafstand te bereiken dus huur een fiets of beperk je tot een paar proefglaasjes zodat je nog met de auto op pad kan.
  • Wil je kasteel Neuschwanstein ook van binnen bezoeken, boek je tickets dan op tijd. Het is een populaire bezienswaardigheid en daardoor snel uitverkocht. Gelukkig is een wandeling er omheen altijd mogelijk.

Wat vind jij van onze route? Zou jij deze roadtrip ook willen maken, of heeft een andere route je voorkeur?

Marianne

Sinds mijn eerste verre reis buiten Europa, ben ik besmet met het reisvirus. Het liefst pak ik mijn backpack om er met enkel een ticket en grove reisplanning op zak op uit te trekken. Elke reis en elke bestemming is bijzonder op z’n eigen manier, maar heeft voor mij een ding gemeen: het is altijd optimaal genieten!